Перейти к содержимому
Социология религии. Социолого-религиоведческий портал

Рогинская М.А. СОВРЕМЕННЫЕ УЧЕНЫЕ О ДУШЕ: НАРРАТИВЫ "ЗАМЕЩЕНИЯ" И "СОГЛАСОВАНИЯ"


Рекомендованные сообщения

СОВРЕМЕННЫЕ УЧЕНЫЕ О ДУШЕ: НАРРАТИВЫ "ЗАМЕЩЕНИЯ" И "СОГЛАСОВАНИЯ"

 
 
РОГИНСКАЯ М.А.
 
Тип: статья в журнале - научная статья Язык: русский
 
Том: 7 Год: 2018 
Страницы: 137-148
 
ЖУРНАЛ:
 
 
СОЦИОЛОГИЯ РЕЛИГИИ В ОБЩЕСТВЕ ПОЗДНЕГО МОДЕРНА
Учредители: Белгородский государственный национальный исследовательский университет, Институт Общественных наук Белграда, Российское общество социологов
ISSN: 2411-2089
 
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА:
 
 
НАУКАРЕЛИГИЯСЕКУЛЯРИЗАЦИЯФИЗИКИБИОЛОГИГЛУБИННЫЕ ИНТЕРВЬЮПОЛЬШАУКРАИНАSCIENCERELIGIONSECULARIZATIONPHYSICISTSBIOLOGISTSIN-DEPTH INTERVIEWSPOLANDUKRAINE
 
АННОТАЦИЯ:
 

Отправной точной исследования является распространенное в социологии религии представление о секуляризирующем влиянии науки на общества эпохи модерна, а нередко и постмодерна. В классических теориях секуляризации, как и в новейших теориях десекуляризации, научный прогресс рассматривается как фактор,соответственно, ослабления или трансформации религии. Однако эти представления лишь изредка сопровождаются подробной аргументацией, подаваясь, в основном, как«очевидное» знание. Автор обращается коротко к их источнику - «нарративу замещения» (религии наукой), сложившемуся в Западной Европе после научной революции и позже, в связи с публикацией эволюционной теории Дарвина. Статья посвящена лишь одному из фрагментов этого нарратива, касающемуся представлений о душе. «Нарратив замещения» применен далее, в качестве инструмента анализа, к современным ученым из Польши и Украины с намерением определить его влияние на научное сообщество в избранных странах Восточной и Центральной Европы. На основании анализа 100 глубинных интервью с физиками и биологами автор приходит к выводу, что влияние «нарратива замещения» действительно существенно для небольшого числа неверующих ученых. В то же время, нарративы религиозных ученых находятся под сильным влиянием культурно- религиозного контекста страны.

 
БИБЛИОМЕТРИЧЕСКИЕ ПОКАЗАТЕЛИ:
 
 
but_orange_question.gif  Входит в РИНЦ: да but_orange_question.gif  Цитирований в РИНЦ: 0
but_orange_question.gif  Входит в ядро РИНЦ: нет but_orange_question.gif  Цитирований из ядра РИНЦ: 0
but_orange_question.gif  Норм. цитируемость по журналу:  but_orange_question.gif  Импакт-фактор журнала в РИНЦ: 
but_orange_question.gif  Норм. цитируемость по направлению:  but_orange_question.gif  Дециль в рейтинге по направлению: 
 
ТЕМАТИЧЕСКИЕ РУБРИКИ:
 
 
but_orange_question.gif  Рубрика OECD:  Philosophy, ethics and religion
but_orange_question.gif  Рубрика ASJC:  нет
but_orange_question.gif  Рубрика ГРНТИ:  нет
but_orange_question.gif  Специальность ВАК:  нет
 
АЛЬТМЕТРИКИ:
 
 
but_orange_question.gif  Просмотров: 342 (13) but_orange_question.gif  Загрузок: 10 (3) but_orange_question.gif  Включено в подборки: 19
but_orange_question.gif  Всего оценок: 0 but_orange_question.gif  Средняя оценка:  but_orange_question.gif  Всего отзывов: 0
 
ОПИСАНИЕ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ:
 
 
MODERN SCIENTISTS ON THE PROBLEM OF SOUL. "SUBSTITUTION" AND "REASSURANCE" NARRATIVES
 
ROGIŃSKA M.A.
 

The starting point of the study is a widespread sociological idea that science exerts significant influence on religious situation in modern and postmodern societies. Both classical secularization and the latest desecularization theories see the scientific progress as a factor of religious weakening or transformation, respectively. However, this thesis rarely becomes a subject of argumentation and is taken most often as an "obvious" knowledge. The author discusses briefly the source of this idea, the "substitution narrative" developed in Western Europe after the scientific revolution and later, in connection with the Charles Darwin’s evolutionary theory. The article is devoted to one of the fragments of this narration which concerns the problem of soul. The "substitution narrative" about soul is further applied, as an analysis tool, to the modern scientists from Poland and Ukraine to determine its impact on the scientific community in the selected countries of Eastern and Central Europe. On the base of the 100 in-depth interviews with physicists and biologists the author comes to the conclusion that influence of the Western "substitution narrative" is significant for a small number of non- believers. At the same time, narratives on soul developed by the religious scientists are strongly influenced by the cultural and religious context of their countries.

 
 
СПИСОК ЦИТИРУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ:
 
 
1.  Chambers R. Vestige of the natural history of creation. New York: W. H. Colyer, 1936.  
2.  Comte A. Cours de philosophie positive (1830-1842). Paris: Librairie Larousse, 1846.  
3.  Durkheim E. 'L'Efficacité des doctrines morales. Bulletin de la Société française de philosophie. 9 (1909): 219-231.  
4.  Ecklund E.Park J.Sorell K. Scientists Negotiate Boundaries Between Religion and Science. Journal for the Scientific Study of Religion 50(3)( 2011): 552-569.  
5.  Ecklund, E. Science vs. religion: What scientists really think. New York: Oxford University Press, 2010.  
6.  Ecklund, E., and, Ch. Scheitle. Religion among academic scientists: Distinctions, disciplines, and demographics. Social Problems 54 (2007): 289-307.  
7.  Ecklund, Elaine, and Jerry Z. Park. Conflict between religion and science among academic scientists? Journal for the Scientific Study of Religion 48 (2009): 276-292.  
8.  Eiduson, B. Scientists: Their psychological world. New York: Basic Books, 2009.  
9.  Eiduson, B., and L. Beckman (eds.). Science as a career choice: theoretical and empirical studies. New York: The Russell Sage Foundation, 1973.  
10.  Elchardus M., and B. Spruyt. The culture of academic disciplines and the sociopolitical attitudes of students: A test of selection and socialization effects. Social Science Quarterly 90 (2009): 445-460.  
11.  Erenc J., Religijność i tolerancja. Stosunek do wiary pracowników naukowych Uniwersytetu Gdańskiego, Przegląd Religioznawczy 3 (2010):121-142.  
12.  Erenc, J. Religijność i tolerancja. Stosunek do wiary pracowników naukowych Uniwersytetu Gda skiego. Przegląd Religioznawczy, 3(2010): 123-143.  
13.  Evans John H.Evans Michael S. Religion and Science: Beyond the Epistemological Conflict Narrative. „Annual Review of Sociology" 34 (2008): 87-105.  
14.  Finkelstein, M. The American academic profession: A synthesis of social scientific inquiry since World War II. Columbus: Ohio State University Press, 1984.  
15.  Frazer J. The Golden Bough: a Study in Magic and Religion, New York, London, Macmillan and co, 1890.  
16.  Gołąb, A. Poglądy wierzących i niewierzących naukowców na to, jakie cechy przypisuje Bogu większości Polaków. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, 6(1) (2014): 144-162.  
17.  Habermas J. Wierzyć i wiedzieć. Znak. 568 (2012): 8-21.  
18.  Hoge, D. Commitment on campus: Changes in religion and values over five decades. Philadelphia: Westminster Press, 1974.  
19.  Hoge, D., and L. Keeter. Determinants of college teachers' religious beliefs and participation. Journal for the Scientific Study of Religion 15 (1976): 221-235.  
20.  Holahan, C., and R. Sears. The gifted group in later maturity. Stanford, CA: Stanford University Press, 1995.  
21.  Hollinger, D. Science, Jews, and secular culture: Studies in mid-twentieth century American intellectual history. Princeton: Princeton University Press, 1996.  
22.  Inglehart R.Norris P. Wzbierająca fala. Równouprawnienie płci a zmiana kulturowa na świecie, Warszawa 2009.  ▼ Контекст  
23.  internetowa: http://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief.  
24.  Kaufmann F.-X. Kirche begreifen. Analysen und Thesen zur gesellschaftlichen Verfassung des Christentums. Freiburg: 1979.  ▼ Контекст  
25.  Keysar, A. and B. Kosmin. Worldviews and opinions of scientists: India 2007-08 Summary Report. Institute for the Study of Secularism in Society and Culture, Hartford, CT, 2008.  
26.  Kosmin, Barry, and Ariela Keysar. American religious identification survey (ARIS 2008) Summary Report. Hartford, CT: Institute for the Study of Secularism in Society & Culture, 2009.  
27.  Larson, Edward J., and Larry Witham. Leading scientists still reject God. Nature 394 (1998): 313.  
28.  Larson, Edward J., and Larry Witham. Scientists are still keeping the faith. Nature.  
29.  (1997): 435-436.  DOI: 10.1038/386435a0  
30.  Lee, J. Religion and college attendance: Change among students. The Review of Higher Education 25 (2002): 369-384.  
31.  Lehman E.D. Shriver. Academic discipline as predictive of faculty religiosity. Social Forces 47 (2) (1972): 171-182.  
32.  Lehman E.Shriver D., Academic discipline as predictive of faculty religiosity, „Social Forces" 1968, nr 47, s. 171-182.  
33.  Lehman, E. Academic discipline and faculty religiosity in secular and church-related colleges. Journal for the Scientific Study of Religion 13 (1974): 205-220.  
34.  Lehman, E. The scholarly perspective and religious commitment. Sociological Analysis 33 (1972): 199-216.  
35.  Lehman, E., and D. Shriver, Jr. Academic discipline as predictive of faculty religiosity. Social Forces 47 (1968): 171-182.  
36.  Lehman, H.C., and P.A. Witty. Scientific eminence and church membership, Scientific Monthly 33 (1931): 544-549.  
37.  Lenski, G. The religious factor. New York: Doubleday, 1963.  
38.  Leuba, J. The belief in God and immortality: A Psychological, Anthropological and Statistical Study. Boston: Sherman, French & Co.,1916.  
39.  Leuba, James. Religious beliefs of American scientists. Harper's Magazine 169 (1934): 292-300.  
40.  Libiszowska-Żółtkowska M., Wiara uczonych, Kraków: Nomos, 2000.  
41.  Maranto R.R.E. Redding, and F. M. Hess (eds.), The Politically Correct University: Problems, Scope, and Reforms. Washington D.C.: The AEI Press, 2009.  
42.  Masci, D. (2009). Religion and science in the United States. Scientists and belief. Strona.  
43.  Mixon, S.L. Lyon, and M. Beaty. Making Sense of a „Religiousˮ University: Faculty Adaptations and Opinions at Brigham Young, Baylor, Notre Dame, and Boston College. Review of Religious Research 43/4 (2002): 326-348.  
44.  Mixon, S.L. Lyon, and M. Beaty. Secularization and national universities: The effect of religious identity on academic reputation. Journal of Higher Education 75(2004): 400- 419.  
45.  Rigney D., and Th. Hoffman. Is American Catholicism anti-intellectual? Journal for the Scientific Study of Religion 32 (1993): 211-222.  EDN: EPXMFD
 
go_url.png
46.  Roe, A. The making of a scientist. New York: Dodd, Mead, 1952.  
47.  Shiner L. The Meaning of Secularization. Journal for the Scientific Study of Religion 6, 2 (1967): 207-220.  ▼ Контекст  
48.  Smith R. The Physiology of the Will: Mind, Body, and Psychology in the Periodical Literature, 1855-1875/ Cantor G., Shuttleworth S. Science Serialized. Representations of the Sciences in Nineteenth-Century Periodicals. Cambrige:2004.  ▼ Контекст  
49.  Stark R. On the Incompatibility of Religion and Science: A Survey of American Graduate Students. Journal for the Scientific Study of Religion 3/1: 3-20.  
50.  Stark R.Iannaccone L.Finke R. Rationality and the „Religious Mind". Economic Inquiry, XXXVI (1998): 373-389.  
51.  Sztompka P. Socjologia, Kraków: Znak, 2012.  ▼ Контекст  
52.  Weber M. Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie I-II, Tübingen 1919- 1921.  
53.  Wilson B. Secularization: The Inherited Model/ Ph. Hammond. The Sacred in a Secular Age: Toward Revision in the Scientific Study of Religion, Berkeley: 1985, p.9-20.  
Полный текст:
Ссылка на комментарий
Поделиться на других сайтах

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Гость
Ответить в тему...

×   Вставлено в виде отформатированного текста.   Вставить в виде обычного текста

  Разрешено не более 75 смайлов.

×   Ваша ссылка была автоматически встроена.   Отобразить как ссылку

×   Ваш предыдущий контент был восстановлен.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставить изображения напрямую. Загрузите или вставьте изображения по ссылке.

Загрузка...
×
×
  • Создать...

Важная информация