troy Posted June 1 Report Share Posted June 1 ПРОБЛЕМА НЕЙТРАЛЬНОСТИ В ПРЕПОДАВАНИИ ЗНАНИЯ О РЕЛИГИИ В ШКОЛЕ. СЛУЧАЙ КАНАДЫ ОЖИГАНОВА А.А. Тип: статья в журнале - научная статья Язык: русский Том: 7 Год: 2018 Страницы: 164-170 ЖУРНАЛ: СОЦИОЛОГИЯ РЕЛИГИИ В ОБЩЕСТВЕ ПОЗДНЕГО МОДЕРНА Учредители: Белгородский государственный национальный исследовательский университет, Институт Общественных наук Белграда, Российское общество социологов ISSN: 2411-2089 КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: ПРЕПОДАВАНИЕ ЗНАНИЯ О РЕЛИГИИ, ТОЛЕДСКИЕ РУКОВОДЯЩИЕ ПРИНЦИПЫ, СЕКУЛЯРИЗМ, НЕЙТРАЛЬНОСТЬ, EDUCATION ABOUT RELIGION, TOLEDO GUIDING PRINCIPLES, SECULARISM, NEUTRALITY АННОТАЦИЯ: В статье рассматривается проблема нейтральности в преподавании знания о религии в государственных школах Канады. Наряду с Великобританией, Швецией, Норвегией и Данией, в канадских провинциях Онтарио и Квебек реализуютсяпрограммы неконфессионального религиозного образования, обязательные для начальной и средней школы. Эти уроки являются частью государственной политики по управлению этно-культурным и конфессиональным разнообразием канадского общества, в том числе, посредством создания инклюзивной системы образования для всех граждан вне зависимости от их религиозной принадлежности. Нейтральность в преподавании религии подразумевает, прежде всего, неконфессиональный академический подход, при котором не отдается предпочтения ни одной из религий или светских мировоззрений, изучение которых также включено в программу. Требование соблюдения нейтральности распространяется также на учителей и считается необходимой составляющей их профессиональной позиции. БИБЛИОМЕТРИЧЕСКИЕ ПОКАЗАТЕЛИ: Входит в РИНЦ: да Цитирований в РИНЦ: 0 Входит в ядро РИНЦ: нет Цитирований из ядра РИНЦ: 0 Норм. цитируемость по журналу: Импакт-фактор журнала в РИНЦ: Норм. цитируемость по направлению: Дециль в рейтинге по направлению: ТЕМАТИЧЕСКИЕ РУБРИКИ: Рубрика OECD: Political science Рубрика ASJC: нет Рубрика ГРНТИ: нет Специальность ВАК: нет АЛЬТМЕТРИКИ: Просмотров: 20 (6) Загрузок: 6 (4) Включено в подборки: 14 Всего оценок: 0 Средняя оценка: Всего отзывов: 0 ИНФОРМАЦИЯ О ФИНАНСОВОЙ ПОДДЕРЖКЕ: Исследование выполнено при финансовой поддержке Российского гуманитарного научного фонда, проект №16-06-00282а. ОПИСАНИЕ НА АНГЛИЙСКОМ ЯЗЫКЕ: THE PROBLEM OF NEUTRALITY IN EDUCATION ABOUT RELIGION. THE CASE OF CANADA OZHIGANOVA A.A. The article deals with the problem of neutrality in education about religion in public schools of Canada. Along with Great Britain, Sweden, Norway and Denmark, the Canadian provinces of Ontario and Quebec are implementing non-confessional religious education programs that are compulsory for primary and secondary schools. These lessons are part of the state policy for managing the ethno-cultural and confessional diversity of Canadian society, including the creation of the inclusive education system for all citizens, regardless of their religious affiliation. Neutrality in the teaching of religion implies, first of all, a non- confessional academic approach, in which no religion or secular worldviews (the study of which is also included in the curriculum) are preferred. The requirement of neutrality also applies to teachers and is considered as a necessary component of their professional position. СПИСОК ЦИТИРУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ: 1. Beaman L.G., Forbes L.L. and Cusack Ch.L. (2015) Law's Entanglements: Resolving Questions of Religion and Education, Issues in Religion and Education. Whose Religion? Edited by Lori G. Beaman, Leo Van Arragon. International Studies in Religion and Society. Volume 25. Leiden, Boston: Brill, p. 156-182. ▼ Контекст 2. Canadian Charter of Rights and Freedoms (1982) Constitution Acts, 1867 to 1982, Justice Laws website, Government of Canada. URL: http://laws- lois.justice.gc.ca/eng/Const/page-15.html (дата обращения: 10.08.2017). ▼ Контекст 3. Constitution Act (1867) Constitution Acts, 1867 to 1982, Justice Laws website, Government of Canada. URL: http://laws-lois.justice.gc.ca/eng/Const/page-1.html (дата обращения: 10.08.2017). ▼ Контекст 4. Education about religion in Ontario public elementary schools (1994) Toronto: Ontario Ministry of Education. 5. Hoverd, W., LeBrun, E. and Van Arragon, L. (2013) Religion and Education in the Provinces of Quebec and Ontario. URL: http://religionanddiversity.ca/media/uploads/religion_and_education_in_the_provinces_of_queb ec_and_ontario_report.pdf (дата обращения: 10.08.2017). ▼ Контекст 6. Immigration and ethno-cultural diversity in Canada (2011) Statistics Canada URL: http://www12.statcan.gc.ca/nhs-enm/2011/as-sa/99-010-x/99-010-x2011001-eng.cfm (дата обращения: 10.08.2017). 7. Gravel St. (2015) Impartiality of Teachers in Quebec's Non-Denominational Ethics and Religious Culture Program, Issues in Religion and Education. Whose Religion? Edited by Lori G. Beaman, Leo Van Arragon. International Studies in Religion and Society. Volume 25. Leiden, Boston: Brill, p.367-388. ▼ Контекст 8. Lefebvre, S. (2015) From Religion to Spirituality in Education: Towards a Political Regulation of Spirituality? Issues in Religion and Education. Whose Religion? Edited by Lori G. Beaman, Leo Van Arragon. International Studies in Religion and Society. Volume 25. Leiden, Boston: Brill, p. 183-210. 9. Peters F. (1998) Religion and Schools in Canada, Catholic Education: A Journal of Inquiry and Practice, 1 (3): 275-294. ▼ Контекст 10. Policy memorandum 112: Education about religion in the public elementary and secondary schools of Ontario (1990) Toronto: Ontario Ministry of Education. 11. Religions in Canada (2011) Statistics Canada. URL: http://www12.statcan.gc.ca/nhs- enm/2011/as-sa/99-010-x/99-010-x2011001-eng.cfm#a3 (дата обращения: 10.08.2017). ▼ Контекст 12. Toledo Guiding Principles on teaching about religions and beliefs in public schools (2007) ODIHR OSCE. URL: http://www.osce.org/odihr/29154?download=true (дата обращения: 10.08.2017). ▼ Контекст 13. Van Arragon, L. (2015) Religion and Education in Ontario Public Education: Contested Borders and Uneasy Truces, Issues in Religion and Education. Whose Religion? Edited by Lori G. Beaman, Leo Van Arragon. International Studies in Religion and Society. Volume 25. Leiden, Boston: Brill, p. 34-58. ▼ Контекст Полный текст: elibrary_42345936_30769326.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.